GKV ENOMICS KANSLOOS ONDERUIT IN GENERALE REPETITIE

De reguliere competitie in de hoofdklasse van het zaalkorfbal is zaterdag tot een einde gekomen. Vanwege de coronamaatregelen was die competitie later gestart dan normaal en duurde 6 in plaats van 14 wedstrijden. In de eerste vijf wedstrijden is GKV Enomics boven zichzelf uitgestegen, waardoor vorige week al een plaats in de play-offs voor de Korfbal League is veilig gesteld. Daardoor ging de laatste wedstrijd tegen Tempo in Alphen aan den Rijn nergens meer om. Dat was te zien, want van alle beleving en enthousiasme van de laatste weken was niets meer te bekennen. De thuisploeg haalde kinderlijk eenvoudig te punten binnen: 25-16.

Dat GKV Enomics niet goed speelt zonder energie en wilskracht is al heel lang bekend. De afgelopen seizoenen zijn grote tegenstanders verslagen door middel van een collectieve beleving en is andersom juist vaak verloren van de mindere tegenstanders door een gebrek daaraan. Tempo is absoluut niet een mindere tegenstander en dan kan GKV Enomics het zich niet veroorloven om slap te spelen. Vanaf minuut 1 nam Tempo het heft in handen. Via Jelle Steenbeek, in de heenwedstrijd in Gorinchem nog goed voor 12 treffers, werd het 1-0. GKV Enomics had toen al drie ballen eenvoudig weg gegooid en vanaf de zijkant was al duidelijk dat de scherpte er niet was. Tempo liep uit naar 3-0, voordat Guido Messerschmidt een zelf verdiende strafworp verzilverde. Omdat de Gorinchemmers onvoldoende energie in de aanvallen gooide, kwam men niet goed vrij en was de bal vaak al verloren voor het eerste schot genomen was. Pas vanaf een 6-1 achterstand liep het een beetje los en wist GKV Enomics via Kevin van Beest, Ferry Gruijters en Maren van Krieken (die haar basisdebuut maakte als vervanger van de geblesseerde Rachel Romijn) tot 6-4 terug te komen.

GKV Enomics koos ervoor om wat wisselingen te maken, waardoor Ferry Gruijters en Niek van der Weijden tegen de spitsen van Tempo kwamen te verdedigen. Dat werkte, ware het niet dat de overige spelers van Tempo dat als teken zagen om mee te gaan scoren. Tempo liep hierdoor weer gestaag uit en via 11-5 werden de kleedkamers opgezocht bij 13-8. Als het achttal van John Spek en Chris Beuk nog iets wilde, zou het scherp uit de kleedkamers moeten komen. Dat gebeurde niet en Tempo scoorde direct tweemaal. De schwung zat er nog steeds niet in en vanaf dat moment was de wedstrijd eigenlijk gespeeld. In de heenwedstrijd was Tempo compleet afhankelijk van Jelle Steenbeek, maar dit keer liet hij minder van zich horen in de aanval en waren het dus de overige spelers die voor gevaar zorgden. Voor GKV Enomics was het lastig om hier grip op te krijgen. Aanvallend bleef GKV Enomics lui in de loopacties en slordig in de passing. Verdedigend was de concentratie er de hele wedstrijd niet. Tempo liep uit naar 9 verschil. Het enige lichtpuntje dat nog te noemen valt, is dat Milan Rietveld mocht debuteren en dat direct met een mooi afstandsschot bekroonde. Eindstand 25-16.

GKV Enomics zal snel vooruit moeten want aanstaande dinsdag wacht een enorme horde: HKC uit Hardinxveld is de eerste tegenstander in de play-offs. Die ploeg is torenhoog favoriet en is van alle hoofdklasseploegen misschien wel de ploeg die het meeste aanspraak maakt op promotie naar de Korfbal League. GKV Enomics zal alles uit de kast moeten halen om bij te blijven, maar moet ook vooral genieten van wat tot nu toe bereikt is en dat het deze mooie play-offs mag spelen. Op zaterdag 2 april is de terugwedstrijd in de Van Rappardhal, waar supportersaantallen worden verwacht die sinds GKV Enomics – DOS’46 in 2015 niet meer zijn gezien in de Van Rappardhal.

Doelpuntenmakers GKV Enomics:

Niek van der Weijden 4, Kevin van Beest 3, Ferry Gruijters 2, Maren van Krieken 2, Nienke van der Weijden 2, Milan Rietveld 1, Niels Huisman 1, Guido Messerschmidt 1

Stand:
1 Mid-Fryslan 10