Handleiding vrijwilligersmodule GKV Enomics

GKV gaat vanaf komend veldseizoen gebruik maken van de Sportlink Vrijwilligers module.

Dit is een onderdeel van Sportlink. Deze applicatie wordt ook gebruikt voor de ledenadministratie en in de toekomst voor de contributie inning. Hierdoor hoeven de persoonsgegevens van onze leden maar op 1 plek bijgehouden te worden en raakt dit niet versnippert over meerdere applicaties en/of lijstjes.

In de KNKV app kun je van je team (en andere teams) het programma, de uitslagen en de standen bekijken. De Sportlink Vrijwilligersmodule is gekoppeld aan deze app. Voor de vrijwilligersmodule kun je op dezelfde manier een programma van taken zien en kun je je opgeven voor een taak.

Met ingang van 1 april wordt een kantinedienst via de KNKV app toegewezen.
Geef daarom vanaf nu je voorkeurstaken en beschikbaarheid door via de app.

Ook niet-leden, die regelmatig een kantinedienst doen (en waar wij dankbaar gebruik van willen blijven maken), worden in Sportlink ingeschreven (daar zorgt GKV voor), zodat zij ook geïnformeerd kunnen worden door middel van de app.

Installeren en aanmelden

Begin door in de Google Playstore of de Appstore te zoeken op ‘KNKV’. Download de app.

Start de app op en begin de registratie. Je kunt je registreren als ‘bondslid’ of ‘toeschouwer’.

  • Bondslid: Kies voor deze optie als je je wilt registreren als bondslid of verenigingslid. Dit is vereist om bijvoorbeeld gebruik te maken van de vrijwilligersmodule. Je moet het e-mailadres dat in Sportlink staat (deze heb je ingevuld bij het aanmeldingsformulier van de club) gebruiken om je te registreren. Als je je e-mailadres bent vergeten kun je dit navragen bij de ledenadministratie ([email protected]).
  • Toeschouwer: Kies voor deze optie als je alleen je favoriete teams wilt volgen.

Na registratie ontvang je een e-mail op het opgegeven e-mailadres met een activatie-link. Klik op de activatie-link en je bent klaar om met je ingevulde gegevens in te loggen!

Niet gelukt? Voor meer hulp, zie https://support.sportlink.nl/nl/support/solutions/articles/9000063116-stap-1-registreren-en-inloggen-in-de-app-van-jouw-bond.

 

Zie ook de Sportlink website voor een complete handleiding van de app: https://sportlinkservices.freshdesk.com/nl/support/solutions/9000107528

Gebruik van de app

Na het inloggen kun je onderstaande opties zien:

Menu-optieBeschrijving
HomeKeer terug naar het beginscherm van de app.
ProgrammaGeplande wedstrijden van je team en programma van je vrijwilligerstaken.
UitslagenUitslagen van je team en teams uit je competitie.
StandDe stand van de competitie van je team of andere gekozen favoriet team.
VrijwilligerstakenVrijwilligerstaken binnen de club.
FavorietenHieronder staan de teams die je volgt.
ClubInformatie van de club waar je lid van bent.
BondHier vind je je digitale pas, of die van je kind(-eren)
AlgemeenHierbij staan de opties instellingen voor je persoonlijke gegevens en een link naar de helpfunctie en de privacyverklaring van deze app en de KNKV.

Mis je een aantal opties in het menu? Dan ben je waarschijnlijk niet goed ingelogd. Neem dan contact op met de vereniging via [email protected].

Vrijwilligerstaken

Door te klikken op vrijwilligerstaken verschijnt er een overzicht met o.a. de items “beschikbaarheid” en “taken”. Deze twee items zijn van belang om het kantinerooster naar volle tevredenheid van leden en/of ouders van jeugdleden < 16 jaar te kunnen maken.

Geeft daarom alsjeblieft aan wanneer je kunt (= beschikbaar bent) en wat je wilt doen (= taak).

Het kopje ‘Status’ is niet van belang, omdat GKV Enomics (nog) geen gebruik maakt van het Sportlink puntensysteem.

Mijn beschikbaarheid

Op welke dagen & tijden ben je beschikbaar?

Op basis van de opgegeven beschikbaarheid en taken worden in je programma items getoond waarop je kunt inschrijven. Hierin staan de weekdagen en tijdstippen. Je ziet pas een programma voor de taken als de beschikbaarheid is ingevuld.

Als je je opgeeft voor een bepaalde taak (bv kantinedienst) en de opgegeven beschikbaarheid komt niet overeen met het tijdstip van de betreffende taak, dan kun je je niet aanmelden.

Door te klikken op een dag schakel je de betreffende dag aan of uit. Als je klikt op een tijdstip achter een dag, dan verschijnt het volgende scherm waarmee je de betreffende tijd kunt aanpassen:

 

Mijn taken

Welke taak wil je doen: een bardienst of keukendienst?

Op basis van de opgegeven beschikbaarheid en taken worden in je programma items getoond waarop je je kunt inschrijven

In dit scherm is aangegeven dat je de taken ‘Bardienst training laat’ en ‘Bardienst training vroeg’ wel wilt doen. Deze taken zullen dus in het programma terugkomen als taken waarop je je kunt inschrijven, mits de tijdstippen van de taken in het rooster overeenkomen met de door jou opgegeven beschikbaarheid.

Als je op een taak klikt zie je meer informatie over deze taak. Tevens zie je wie de taakbeheerder is en wie deze taak eventueel ook zullen doen.

Je hebt nu gezien hoe je kunt aangeven wanneer je beschikbaar bent en welke taken je bereid bent te doen. In de volgende paragraaf bespreken we hoe je jezelf kunt inplannen voor een taak. We richten ons in deze handleiding op de (voorbeeld) kantinediensten.

Programma

De naam zegt het al enigszins; het programma van je team voor de te spelen wedstrijden. Via de vrijwilligersmodule wordt het programma van ingedeelde taken ook zichtbaar via deze optie.

Programma

In Sportlink worden alle taken, voor zover mogelijk, ingeroosterd voor het seizoen. Op alle officiële speeldagen zijn de kantinediensten ingepland. Dit programma van diensten is dus ook zichtbaar in het programma. Net zoals eventuele ingeroosterde kantinediensten op de trainingsavonden.

Na het invullen van de taken die je wilt doen i.c.m. de beschikbaarheid zie je in het programma de betreffende taken terugkomen. Dit betekent niet dat je hiervoor dan al bent ingepland!

Na klikken op Programma zie je het volgende scherm:

Als lid zie je dus zowel wedstrijden als vrijwilligerstaken. Via het filter bovenin het scherm kun je aangeven welk programma je wilt zien. De filters zijn niet allemaal van toepassing. Dit hangt af van je rol in Sportlink: speler, vrijwilliger, teammanager, wedstrijdsecretaris.

Aanmelden

Aanmelden voor een taak kun je doen door op een taak/programma-item te klikken. Je ziet dan een informatiescherm van de taak en een knop waarmee je je kunt inschrijven:

Eerst zie je de taakbeheerder staan. Deze persoon heeft de taak aangemaakt en ingeroosterd in de vrijwilligersmodule van Sportlink en kun je benaderen voor vragen over deze taak.

Onderin het scherm staat Vrijwilligersteam. Indien er zich voor een taak meerdere mensen kunnen inschrijven zie je hier ook meerdere opties om in te schrijven. Als je klikt op het plusje (+) dan schrijf je je in op deze taak op deze specifieke dag en tijd. Je krijgt dan ook een melding of je dit werkelijk wilt:

Na het klikken op ‘Ok’ sta je ingepland voor deze taak. Je naam verschijnt in het lijstje van het vrijwilligersteam.

Wanneer je nu terugkeert naar het programmaoverzicht, kun je bij de taak zien of deze volledig is ingepland. In dit geval (donderdag 13 februari, taak: Bardienst training vroeg) is het rondje rondom het groene vinkje volledig gevuld. Dit geeft aan dat de taak compleet is ingepland. Als het een taak betreft die door meerdere personen moet worden ingevuld, dan is dit te zien doordat de rand rondom het vinkje niet helemaal gevuld is, maar bijvoorbeeld maar voor de helft.

Overige opties

Mogelijk moet er eens geruild worden, of moet de inschrijving verwijderd worden. En, hoe weet ik nu dat ik dienst heb? In deze paragraaf bespreken we enkele van deze vragen.

Herinnering

Via Sportlink staat ingesteld dat een herinnerings-email wordt gestuurd, wanneer een taak door de taakbeheerder is toegewezen. Dit gebeurt vijf en twee dagen voordat je de dienst moet uitvoeren, naar het e-mailadres waarmee je bent ingelogd in Sportlink.

Ruilen

Je kunt in de app aangeven dat je een dienst wilt ruilen. Dit doe je door in het programma op de taak te klikken. Onderin, achter je naam, staat een rondje met pijltjes (zie boven) of een groen vinkje. Door op het rondje achter je naam te klikken geef je aan dat je wilt ruilen en verandert de status.

Na klikken krijg je de volgende melding:

Na het klikken op Ok verandert de status naar ‘wil ruilen’

Je bent zelf verantwoordelijk voor het ruilen van een dienst. Mogelijk kun je zelf mensen benaderen. De taakbeheerder kan hierin eventueel ondersteunen.

Verwijderen

Het verwijderen van een inschrijving voor een taak kan alleen door de taakbeheerder worden gedaan.

 

Voor een beschrijving van de app zie ook:

https://support.sportlink.nl/nl/support/solutions/articles/9000063104-club-vrijwilligers-taken

X