Nieuwe website GKV Enomics

Met ingang van het nieuwe korfbalseizoen 2018-2019 is de website van GKV Enomics vernieuwd. Het online visitekaartje van de club is in een nieuw, modern jasje gestoken. Bij de ontwikkeling is er voornamelijk rekening gehouden met de volgende kernpunten:

  • Responsive design
    Ongeveer de helft van de bezoekers op onze website bekijkt de pagina niet via een computer maar via een smartphone of tablet. De oude website was op dit soort apparaten niet fijn en goed te gebruiken. Responsive websites houden wél rekening met het apparaat dat de website bekijkt en reageren daarop. Als de website via een smartphone bekijkt, dan wordt de manier waarop de website getoond wordt aangepast. Op die manier maakt het niet uit met welk apparaat je de website bekijkt, het ziet er altijd leesbaar uit en is eenvoudig te gebruiken.
  • Gebruiksvriendelijk
    Bovenstaand punt zou al moeten bijdragen aan meer gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast wilden we dat de website qua structuur eenvoudiger in gebruik zou worden. Terugkerende bezoekers (veelal de leden) komen naar de website om het laatste nieuws te lezen of om praktische informatie op te zoeken.  Daarom wordt direct bij het betreden van de website het laatste nieuws getoond. In de ‘header’ wordt een slideshow getoond met de laatste vijf grote nieuwsberichten. Dit zijn de “topstories” oftewel de nieuwsberichten met de meeste impact. Daaronder een overzicht van alle (laatste) nieuwsberichten. Hier staat ook “kleiner” nieuws dat niet per se in de slider bovenin wordt getoond. Met de vier grote buttons onder de slider kan direct naar praktische informatie worden genavigeerd; wedstrijdprogramma/uitslagen/lid worden/contact.
  • Mooi uithangbord
    Naast het responsive design wordt er ook gebruik gemaakt van diverse elementen die voor een fijne/leuke ervaring zouden moeten zorgen bij het bekijken van de website. Bewegende elementen (zoals het korfbalballetje op de homepage), sliders, oplopende tellertjes, interactieve diagrammetjes, etc. Op de diverse pagina’s hebben we geprobeerd de beleving zo fijn/leuk mogelijk te maken. We hebben daarbij in oog gehouden dat het naast een mooie look ook praktisch moest blijven voor de websitebezoeker. Het moet niet alleen mooi zijn, maar ook handig. We hopen daarin geslaagd te zijn.

    • Kers op de taart: bekijk de pagina Vereniging eens met de schitterende beelden van ons complex.

 

Foto’s van de allereerste website GKV (destijds nog GKV Nettorama):

 

Technisch
We hebben gekozen om met het platform WordPress te werken. Een bekend platform voor het maken van websites, met andere ondersteuning voor een CMS-systeem. Dit houdt onder andere in dat we gebruikers kunnen toevoegen, die kunnen inloggen en zelfstandig berichten kunnen plaatsen. Daar is een rechtenstructuur aan verbonden waarmee we kunnen sturen wie wat mag toevoegen/wijzigen/verwijderen op de website.

De website is “from scratch” gebouwd. We hebben een template aangeschaft; een soort basissjabloon waarmee de website zijn gaan bouwen. Je kan dit een beetje zien als een gereedschapskist met allemaal handige tools waarmee je een website kan bouwen, zonder zelf helemaal de code in te hoeven duiken. Hoewel dit soms toch nodig bleek te zijn. Daarnaast hebben we wat plugins aangeschaft. Bijvoorbeeld voor het weergeven/beheren van de nieuwsberichten op een mooie manier en de agenda die is terug te vinden op de website.

Konvo/AVG
In verband met het ingaan van de AVG in het voorjaar van 2018 heeft het bestuur van GKV Enomics ervoor gekozen geen Konvo meer te tonen op de website. Hierin staat namelijk persoonlijke informatie – zoals naamgegevens, adressen en contactgegevens -van onze leden, die via website openbaar beschikbaar is. Daarom wordt de Konvo alleen per nieuwsbrief via de e-mail rondgestuurd aan de eigen leden. De aanmeldknop voor de nieuwsbrief is ook niet meer terug te vinden op de website, zodat niet-leden geen toegang meer kunnen krijgen tot de Konvo. Bij nieuwe leden wordt het e-mailadres wel gevraagd, zodat ze de Konvo + nieuwsbrieven wel kunnen ontvangen.

Social media
In het verlengde van de nieuwe website is er een “Social-team” opgezet. Een groepje vrijwilligers die de social media van GKV Enomics gaan beheren, zoals Facebook, Twitter en Instagram. We willen hier meer structuur in brengen en wat afspraken vastleggen over wat we wel en niet posten op deze kanalen. Ook de afzonderlijke accounts die soms zelfs per activiteit zijn aangemaakt, willen we zoveel mogelijk bundelen in één account. Later zullen we nog een apart nieuwsbericht plaatsen op de website met wat concrete punten en uitleg.

Verantwoording
Ferry Gruiters en Niels Zandee vonden dat de oude website te gedateerd begon te worden. Als uit de hand gelopen hobby-projectje is daarom de ontwikkeling van de nieuwe site ontstaan. Na wat brainstormen met de websitecommissie en overleg met het bestuur is er begonnen met de ontwikkeling. Uiteraard hebben we de vrije tijd die er in is gestoken niet gerekend (vrijwilligerswerk), maar de kosten voor aanschaf template en plug-ins  hebben we wel gedeclareerd bij GKV. In totaal gaat het om een bedrag van ongeveer 140 euro. Daarbij is de template een jaar lang ondersteund met updates. Dit zouden we eventueel kunnen verlengen, maar de website blijft ook doordraaien zonder die updates. Voorlopig lijkt verlengen ons niet nodig.

Vragen/opmerkingen
We hebben ons best gedaan om de website zo mooi en praktisch mogelijk op te zetten. Mocht u desondanks toch nog vragen of opmerkingen hebben, dan kunt u die melden via [email protected].

De website van GKV: volledig responsive

X