Ondermaats GKV Enomics onderuit tegen DOS (W)

Na het kerstreces is de korfbalhoofdklasse weer hervat. GKV Enomics kende een degelijk einde van 2022, door van de eerste vier duels in de competitie drie keer te winnen. De eerste wedstrijd van 2023 beloofde meteen een spannende te worden. GKV Enomics ging op bezoek bij Dos uit Westbroek, dat haar duels speelt in het nabijgelegen dorpje Maartensdijk. DOS had 1 punt minder dan GKV Enomics, maar ook een wedstrijd minder gespeeld. De winnaar zou aanhaken bij de top, de verliezer afhaken. Door een ongeïnspireerde en ondermaatse eerste helft heeft GKV Enomics nagelaten de punten mee naar huis te nemen. DOS won verdiend met 19-18.

De start was voor de Gorinchemmers. Na zo’n 6 minuten stond er 0-3 op het scorebord en was DOS nog totaal niet gevaarlijk geweest. Niek van der Weijden was verantwoordelijk voor de eerste twee doelpunten, Nienke van der Weijden voor de derde. Daarna stokte het tweede aanvalsvak van GKV Enomics volledig. De kansen waren op zich niet slecht, maar de afronding was dramatisch en DOS profiteerde daarvan door iedere rebound te winnen. Het verdedigingsvak van GKV Enomics had de zaken prima op orde, maar omdat GKV Enomics zelf zo lang niet scoorde, deed DOS dat uiteindelijk wel en schoten zij de 1-3 op het scorebord. Maren den Besten maakte uit een vrije bal nog de 1-4, maar hierna zou DOS de wedstrijd overnemen.

Via 1-4 werd het 6-4. Een vergelijkbaar tafereel met de uitwedstrijd tegen Avanti, waar GKV Enomics sterk begon maar daarna in de eerste helft volledig wegzakte. De ploeg straalde weinig uit en liet de kaas van het brood eten. DOS was feller, fysiek meer aanwezig en drukte dat nu dus ook uit in doelpunten. Guido Messerschmidt maakte nog de 6-5, maar tekenend voor deze eerste helft was dat dit het enige doelpunt in de eerste helft was van het aanvalsvak van Mats den Besten, Messerschmidt, Nienke van der Weijden en Maren van Krieken, ondanks dat zij het gros van die eerste helft in de aanval stonden. De eerste helft lag de wedstrijd voor het oprapen, maar doordat er zand in de machine zat, slaagde GKV Enomics daar niet in. Pepijn Kuijntjes en Maren den Besten brachten GKV Enomics wonderbaarlijk genoeg nog naast DOS, 7-7. DOS speelde ook geen wereldpot, maar wist nog wel de 8-7 te maken voor de rust.

Na de rust wat wisselingen aan de kant van GKV Enomics. Remco Ouwerkerk werd gebracht voor Messerschmidt, Rachel Romijn voor Nikki Bos en Bos vervolgens op de plek van Maren van Krieken. GKV Enomics tapte wel uit een ander vaatje deze tweede helft en was verbaal en fysiek meer aanwezig. Helaas scoorde op dat moment de dames van DOS, normaal niet erg trefzeker, een hoog percentage van afstand waardoor GKV Enomics er niet overheen wist te komen. DOS scoorde snel de 9-7, gevolgd door de 9-8 van Niek van der Weijden. DOS liep uit naar 11-8, Mats den Besten met de 11-9. De ploegen bleven om de beurt scoren en de marge bleef zo telkens 1, 2 of 3 doelpunten. GKV Enomics vocht deze tweede helft wel, maar DOS speelde ook beter dan in de eerste helft en kwam tot betere afstandsschoten.

Met name vanaf 16-14 verzuimde GKV Enomics de wedstrijd naar zich toe te trekken. De verdediging met Niek van der Weijden en Pepijn Kuijntjes hield het lang potdicht, maar GKV Enomics wist slechts 1 keer te profiteren, door een afstandsschot van Maren den Besten, die inmiddels van vak was gewisseld. Dit was het moment geweest om door te drukken, maar GKV Enomics slaagde er niet in en uiteindelijk scoorde DOS dan toch de 17-15. De wedstrijd was nog niet gespeeld, Pepijn Kuijntjes met de 17-6, maar DOS meteen met de 18-16. Via 19-16 werd het nog 19-18 en met nog 20 seconden kreeg GKV Enomics nog een aanval, maar die werd niet goed uitgespeeld en zo verloor GKV Enomics, gezien het eigen ondermaatse spel terecht, met 19-18.

In de kop van de poule liet Avanti er geen twijfel over bestaan dat zij titelfavoriet zijn door naaste belager Swift met 32-22 te kloppen. De Meeuwen pakte de eerste punten uit bij Nieuwerkerk en Odik won makkelijk van Pernix. Pernix is volgende week de tegenstander van GKV Enomics. Zij hebben als enige nog geen punten en zullen erop gebrand zijn van de hatelijke nul af te komen. GKV Enomics zal meer van zichzelf moeten vragen en scherper en feller moeten zijn vanaf het begin.

Doelpuntenmakers GKV Enomics: Maren den Besten 5, Niek van der Weijden 4, Mats den Besten 3, Pepijn Kuijntjes 3, Nikki Bos 1, Nienke van der Weijden 1, Guido Messerschmidt 1

1 Avanti 8

2 DOS (W) 7