INSTRUCTIE ZAALWACHT

Hieronder vind je de instructies voor de zaalwacht

Algemene informatie en waar kan je materialen vinden
  • Vraag aan de beheerder de sleutel om de ballenkasten te openen. Houd deze sleutels bij je en draag aan het einde van jouw zaalwacht de sleutels over aan de volgende zaalwacht of geef ze bij de beheerder achter de bar af.
  • De ballen liggen in kast 1 & 2 in de gang achter de tribunes. Zorg voor de juiste balgrootte voor de teams, die tijdens jouw zaaldienst spelen (diverse balgroottes voor verschillende leeftijdsgroepen).
    • Zorg ervoor dat beide ploegen een bal krijgen om in te schieten.
    • Ruim ballen die niet gebruikt worden weer op in kast 1 & 2.
  • De plastic box met inhoud (zaalwachthesje, informatiemap en tape voor belijning E/F- wedstrijd) ligt in dezelfde kast als de ballen.
  • Trek altijd het ‘zaalwacht’ hesje aan, zodat je herkenbaar bent als aanspreekpunt voor de scheidsrechters, bezoekende vereniging, beheerder, volgende zaalwacht.
  • Palen:
    • Wedstrijdpalen van 2,5 m en 3 m met voeten en korven aan de rechterzijde in de centrale bergruimte in de zaal (aparte sleutel bij de beheerder: deze moet na openen weer teruggebracht worden).
    • Vaste aluminium wedstrijdpalen 3,5 m liggen op een kar in de gang rechts achter de laatste tribune.
  • Palen die niet (meer) gebruikt worden direct opruimen.
  • Scoreborddisplay wordt normaliter door de beheerder klaargezet, anders vragen aan de beheerder dit te doen.
  • Bij de laatste wedstrijd in de zaal berg alle ballen op in kast 1 & 2 en ruim de zaal op: scoreborddisplay afkoppelen en met snoeren bij de beheerder aan de bar afgeven en ruim de jurytafel en stoelen op. Zorg ervoor dat het afval in de prullenbak wordt gedaan.
  • Zorg dat de wedstrijden op tijd beginnen en afgelopen zijn. Als een wedstrijd niet op tijd kan beginnen, dan is het misschien nodig om die wedstrijd in te korten. Achter tabblad 11 in de informatiemap vind je bij artikel 11 (aanvangstijdstip van wedstrijden) meer informatie hierover.
  • Zorg bij elke wedstrijd dat personen buiten het speelveld niet met een bal spelen of spelers in het speelveld tot last zijn.
  • Controleer af en toe de kleedkamers. De herenkleedkamers worden gecontroleerd door mannen, de dameskleedkamers worden gecontroleerd door vrouwen. Vraag evt. een ander om het te doen.
Wat doe je bij de eerste zaalwacht van de dag?
  • Pak de plastic box uit de kast en leg deze op de tafel van de scorebordbediening in de zaal.
  • Zet 2 stoelen, de jurytafel klaar en banken klaar. Als GKV Enomics 1 die middag niet thuis speelt, dan volstaan twee stoelen bij de jurytafel met aan elke kant van de tafel 1 x 2 banken op elkaar. Jurytafel en stoelen in bergruimte in de zaal aan linker zijde.

Als GKV Enomics 1 thuis speelt

  • Zet 4 stoelen bij de jurytafel klaar. Deze staan aan het eind van de gang rechts of vraag het aan de beheerder. Direct naast de jurytafel aan elke kant nog 3 stoelen (= in totaal 6) uit dezelfde kamer. Deze zijn bedoeld voor de coaches, teambegeleiders en verzorgers. Daarnaast aan elke kant 2 x 2 banken op elkaar zetten voor de reserves.
Wat doe je bij F en E wedstrijden?
  • De vaste belijning van de E en F veldjes is hier en daar onderbroken. Gebruik tape om de ontbrekende belijning af te plakken. De tape is te vinden in de box met de informatiemap.

Wanneer de volgende wedstrijd geen F of E wedstrijden meer zijn, verwijder dan de aangebrachte tape.

  • Zet op de 4 uithoeken van de veldjes pionnen.
  • Zet voor de geplande E/F wedstrijd(en) de bijbehorende palen met korven neer. Gebruik zoveel mogelijk de aluminium palen met bijbehorende voeten.
    • F paallengte = 2,5 meter.
    • E paallengte = 3 meter.
    • Ballen voor een F wedstrijd: een “drietje”.
    • Ballen voor een E wedstrijd: een “viertje”.
  • Controleer of alle scheidsrechters aanwezig zijn.
Wat doe je bij D wedstrijden?
  • Zet twee palen van 3 meter op tijd klaar. Wanneer de vorige wedstrijd is afgelopen, kun je ze gelijk neerzetten.
  • Ballen voor de D-wedstrijd: een “vijfje”.
  • Controleer of de scheidsrechter aanwezig is. Zo niet, vraag dan samen met de GKV coach iemand anders om de wedstrijd te fluiten. Kom je er niet uit bel dan met (naam en telefoonnummer).
  • Controleer of het scorebord is aangesloten.
  • Ga na of de scoreborddienst aanwezig is. Zo niet, vraag dan iemand anders om de tijd en score bij te houden.
  • De speeltijd bij D-teams is 2 x 25 minuten. Na 12 ½ minuten wisselen van vak.
  • Bij de D1 komt er normaliter een scheidsrechter van de bond. Zie hoofdstuk ‘scheidsrechters van buitenaf’ wat je voor hem/haar mag doen.
Wat doe je bij C, B, A en seniorenwedstrijden (m.u.v. GKV 1)?
  • Zet 2 aluminiumpalen van 3,5 m klaar. Wanneer de vorige wedstrijd is afgelopen, kun je ze gelijk neerzetten.
    • Ballen voor deze wedstrijden: een “vijfje”.
  • Controleer of de scheidsrechter aanwezig is. Zo niet, vraag dan samen met de GKV coach iemand anders om de wedstrijd te fluiten. Kom je er niet uit bel dan met (naam en telefoonnummer volgt).
  • Controleer of het scorebord is aangesloten.
  • Ga na of de scoreborddienst aanwezig is. Zo niet, vraag dan iemand anders om de scoreborddienst te doen.
  • De speeltijd bij deze teams is 2 x 30 minuten.
  • Bij de ploegen 1, 2, 3, A1, A2, B1, C1 en D1 komt er normaliter een scheidsrechter van de bond tenzij een eigen scheidsrechter is aangewezen. Zie hoofdstuk ‘scheidsrechters van buitenaf’ wat je voor hem/haar mag doen.
Wat doe je bij wedstrijden van GKV Enomics 1?
  • Zorg al voor de wedstrijd van GKV 2, in samenwerking met de beheerder, dat de microfoon bij de jurytafel klaarligt en werkt.
  • Regel dat er een veegploeg klaarstaat voor het geval er iets op de vloer gegooid wordt tijdens het voorstellen van de teams.
  • Indien er veel publiek van de tegenstander naar een wedstrijd van GKV 1 komt eventueel assisteren om deze mensen naar het voor hen gereserveerde deel van de tribune gebracht worden. Dit is de tribune die het verst van de ingang van de hal is.
  • Mensen van de pers doorverwijzen naar Wim den Besten.
  • Na de wedstrijd moet de zaal worden opgeruimd. De schotklokken worden door aangestelde personen opgeruimd, de tribunes worden door de beheerder ingeschoven.
    • Zorg dat alle reclame – spandoeken eraf gehaald en opgevouwen worden. Deze worden bewaard in de Verzorgingskamer (in de gang achter de tribunes).
    • Zorg dat alle stoelen weer teruggezet worden in gang rechts, de 3,5 m palen op de kar aan het eind van de gang rechts en de ballen terug zijn in ballenkast 1 & 2.
    • De jurytafel en bijbehorende stoelen moeten ingeklapt en in het bergingshok worden gezet.
    • Scoreborddisplay afkoppelen en met snoeren bij de beheerder aan de bar afgeven.
    • Zorg ervoor dat al het afval in een prullenbak gedaan wordt.
Scheidsrechters van buitenaf.
  • De zaalwacht ontvangt de scheidsrechters ‘van buiten’.
  • Introduceer de scheidsrechter bij de coach van het betreffende GKV team.
  • Bied de scheidsrechter een consumptie aan. Dit kun je op een bon van GKV laten schrijven, mits je herkenbaar bent door het “zaalwacht” hesje. Voor de scheidsrechter van GKV Enomics 1 en 2 wordt dit gedaan door teamleider of Piet de Waard.
  • Scheidsrechters van GKV Enomics 1 en 2 na ontvangst doorverwijzen naar de juryvoorzitter.
  • Wijs scheidsrechters de weg naar de kleedkamer (op de kop van de de gang achter de tribune). Deze kleedkamer kan desgewenst afgesloten worden. De sleutel is te verkrijgen bij de beheerder en moet na afloop weer ingeleverd worden bij de beheerder.
  • Vraag na hoe de scheidsrechter de tijdmeting willen gebruiken (vaak 1 minuut voor rust /einde wedstrijd klok stil zetten) en geef dit door aan de scorebordbediening.
  • Vertel de scheidsrechter of er voldoende tijd is om de wedstrijd volledig te spelen. Is er niet genoeg tijd, dan kan hij/zij de rust inkorten. Dit geldt niet voor GKV 1! Achter tabblad 11 vind je bij artikel 11 (aanvangstijdstip van wedstrijden) hier meer informatie over.
  • Als de door het KNKV aangewezen scheidsrechter er niet is dan geldt artikel 33 van het reglement van wedstrijden (zie hiervoor de info in de informatiemap).
X