Close this search box.

GKV Enomics boekt degelijke overwinning

Op een nat veld uit bij ONDO in ‘s-Gravenzande is GKV Enomics erin geslaagd zich te herpakken na de misstap vorige week tegen Excelsior. ONDO is hekkensluiter in de poule, maar GKV Enomics stond daar met 4 punten slechts 1 punt boven. Van de subtop tot de onderkant van de poule staat alles nog dicht bij elkaar, dus telt ieder punt. Net als vorige week startte GKV Enomics furieus en zakte het daarna flink weg. Dit keer rechtte de ploeg in de tweede helft echter wel de rug en onder aanvoering van Niek van der Weijden en Guido Messerschmidt versloegen de Gorinchemmers ONDO uiteindelijk terecht met 13-16.

GKV Enomics begon in de verdediging met een jeugdig vak: Pepijn Kuijntjes, Remco Ouwerkerk, Rachel Romijn en Maren van Krieken. In de aanval begonnen Mats den Besten, Guido Messerschmidt, Nienke van der Weijden en Nikki Bos. Geen Maren den Besten dus, die een week afwezig is, en aanvoerder Niek van der Weijden begon op de bank. Net als vorige week wist Mats den Besten in de eerste aanval de korf te vinden: 0-1. ONDO counterde met de 1-1, waarna het even zoeken was voor GKV Enomics, maar Pepijn Kuijntjes zorgde met twee loepzuivere schoten voor het eerste gaatje in het voordeel van GKV Enomics. Het andere aanvalsvak speelde vervolgens mooi korfbal en kwam tot goede kansen, maar de korf werd moeilijk gevonden. Wederom twee gemiste strafworpen in dit vak maakte het allemaal niet makkelijker. De verdediging stond gelukkig als een huis, waardoor uiteindelijk Nikki Bos en Guido Messerschmidt de stand naar 1-5 brachten. ONDO besloot vervolgens het vak van Pepijn Kuijntjes achter te verdedigen, en daar wist GKV Enomics even geen raad mee. Ook het verdedigingsvak van Guido Messerschmidt liet nauwelijks een kans toe, waardoor het voor de neutrale toeschouwer niet erg leuk was. Door het natte veld was het nauwelijks mogelijk een harde actie te maken zonder uit te glijden en met de gladde bal werd het er technisch ook niet mooier op. Uiteindelijk de 2-5 van ONDO en de 2-6 door een mooi jumpshot van Remco Ouwerkerk. ONDO scoorde de eerstvolgende twee aanvallen en vlak voor rust ook nog de 5-6. De ploegen gingen met deze stand pauzeren. GKV Enomics had het, wederom, vooral aan zichzelf te danken dat het niet ruimer voor stond.

Na rust wisten beide ploegen de korf wat makkelijker te vinden. Na de gelijkmaker van ONDO scoorde Guido Messerschmidt direct met een afstandsschot. ONDO weer met de gelijkmaker, waarna GKV Enomics wederom een strafworp mist. Misschien al de tiende van het seizoen, en met het oog op de zaal, waar ieder doelpunt goud waard is, verdient dit aandacht. Niek van der Weijden heeft inmiddels het veld betreden op de plek van Kuijntjes, en hij zou samen met Guido Messerschmidt verantwoordelijk zijn voor de aanstaande overwinning. Eerst nog Remco Ouwerkerk met de 7-8, vervolgens Van der Weijden met de 7-9. Messerschmidt met de 8-10, Van der Weijden met de 8-11. Messerschmidt met de 10-12, Van der Weijden met de 11-13. Mats den Besten onderbreekt dit onderonsje nog even met de 11-14, maar vervolgens is het Messerschmidt die een sterke wedstrijd bekroont met een loepzuiver afstandsschot en de beslissende 11-15. Zijn vijfde doelpunt alweer. Van der Weijden vervolgens met zijn vierde doelpunt van de avond: 12-16. Deze voorsprong komt niet meer in gevaar en GKV Enomics neemt dus twee belangrijke punten mee naar huis. Eindstand 13-16.

Hierdoor staat GKV Enomics op een 4e plaats en kan het zich samen met KCR de middenmoot van de competitie noemen. Dat is ook meteen de tegenstander volgende week, in de laatste thuiswedstrijd op het veld voor de zaalcompetitie gaat starten. Bij KCR in het veld oud-GKV’ers Thom Nugteren, Dawn Schaerlaeckens en Panagos Iliadis. Een bijzonder treffen om die reden, maar ook omdat het voor beide ploegen gaat bepalen wat de doelstelling voor de rest van de veldcompetitie gaat zijn. Het is nu aanhaken of afhaken. KCR won afgelopen weekend van Excelsior. Koploper Valto won ruim bij Koag en Swift won uit bij Nieuwerkerk.

Doelpuntenmakers GKV Enomics: Guido Messerschmidt 5, Niek van der Weijden 4, Mats den Besten 2, Remco Ouwerkerk 2, Pepijn Kuijntjes 2, Nikki Bos 1.

Stand:

1 Valto 11