Close this search box.

GKV Enomics boekt eerste zege

Op sportpark de Kleine Vink in Nieuwerkerk aan den IJssel is GKV Enomics er voor de eerste keer dit seizoen in geslaagd twee punten te pakken. Met Nieuwerkerk trof GKV Enomics een club die het de laatste jaren heel vaak tegen is gekomen, maar door een volledige leegloop van Nieuwerkerk 1 en 2 afgelopen zomer staat daar een vrijwel compleet nieuwe selectie. Desondanks is Nieuwerkerk erin geslaagd een behoorlijk team bij elkaar te krijgen dat voor elke centimeter wil vechten. In een bijzonder fysiek duel wist GKV Enomics na een snelle en ruime achterstand de knop op tijd om te zetten. In tegenstelling tot de eerste twee wedstrijden hield de ploeg het hoofd nu ook in de eindfase koel genoeg. Een belangrijke overwinning voor het zelfvertrouwen, maar ook gelet op de stand in de competitie.

Beide ploegen werden door de wind gelimiteerd tot schieten vanaf 1 zijde van de korf. Dat hinderde Nieuwerkerk in het begin echter weinig. De thuisploeg schoot met veel zelfvertrouwen binnen 5 minuten een 4-0 tussenstand op het scorebord. GKV Enomics had tot dan toe geen antwoord weten te vinden op het achterverdedigen van Nieuwerkerk. Een strafworp van Niek van der Weijden zorgde er gelukkig voor dat de hatelijke 0 van het scorebord verdween. Daarmee kwam de ploeg van Bart Drost los en langzaam maar zeker werd de achterstand omgebogen. Doelpunten van Remco Ouwerkerk (2 maal), Pepijn Kuijntjes en wederom een strafworp van Niek van der Weijden brachten de ploegen naast elkaar bij 5-5.

Vanaf dat moment nam GKV Enomics de voorsprong. Wederom een afstandsschot van Pepijn Kuijntjes, gevolgd door een schot van Nienke van der Weijden, betekenden 5-7. Beide ploegen met nog een strafworp betekende 6-8 bij de rust. Zoals gezegd: er werd fysiek gespeeld. Af en toe leek het wel vrij worstelen onder de korf. Het arbitrale duo besloot om maar consequent te blijven en geen kant op te fluiten. Op zich te prijzen, maar af en toe ging het wel over het randje.

De tweede helft was GKV Enomics van plan om te starten zoals het de eerste helft eindigde: dominant. Daar kwam echter weinig van. De aanval met Pepijn Kuijntjes, Mats den Besten, Nienke van der Weijden en Maren van Krieken had het de eerste helft al lastig en kwam er ook in het begin van de tweede helft maar lastig uit. Na de 7-8 van Nieuwerkerk was daar wel weer Pepijn Kuijntjes met een belangrijk afstandsschot en zijn derde van de avond. Twee snelle afstandsschoten van Nieuwerkerk betekende 9-9, gevolgd door een handige korte kans van Nienke van der Weijden: 9-10. Daarna mist GKV Enomics alweer de vierde strafworp van de middag in dat aanvalsvak. Zo maak je het jezelf onnodig lastig. Nienke van der Weijden wist met een vrije bal wel toe te slaan en het gat weer naar 2 te brengen. Een vrije bal van Maren den Besten en een belangrijke korte kans van de ingevallen Nikki Bos creƫerden het beslissende gaatje: 10-13. Hierna is Nieuwerkerk niet meer op 1 punt gekomen en met doelpunten van Remco Ouwerkerk en Mats den Besten werd de eindstand op 13-15 bepaald.

Een moeizaam duel waar GKV Enomics in de spiegel moet kijken. Vier strafworpen mis en een achterstand van 4-0 maakten er een onnodig zware middag van, maar de punten zijn binnen en dat is wat telt. In de kop van de poule wist Valto knap te winnen bij Excelsior. Hekkensluiter Koag wint verrassend bij Swift met 15-16, terwijl KCR en ONDO de punten delen. Valto mag zich winnaar van het weekend noemen, maar toch blijft werkelijk alles nog mogelijk in deze poule. Volgende week treft GKV Enomics in eigen huis Excelsior, een sterke ploeg die momenteel 1 punt meer heeft dan GKV Enomics.

Doelpuntenmakers GKV Enomics: Niek van der Weijden 3, Nienke van der Weijden 3, Remco Ouwerkerk 3, Pepijn Kuijntjes 3, Mats den Besten 1, Nikki Bos 1, Maren den Besten 1.

Stand:

1 Valto 7